onsdag 10 april 2013

Hemmagjord müsli

Idag testar jag ett nytt recept på nyttig müsli (receptet har jag snott här: http://gastricbypassop.wordpress.com/2013/04/07/recept-fitnessmusli/), men jag har modifierat det lite och hoppat över dinkelflingor (eftersom jag inte hittade några, jag tänker mig att man kan blanda i dinkelpuffar sen om man orkar. Puffar är väl alltid godare än flingor?) och tillsatt både honung, kokosflingor och lite frön.

Müsli (måtten är väldigt väldigt ungefärliga!)

7dl  Rågflingor
5dl  Havregryn
2dl  Pumpakärnor
2dl  Valnötter hackade
1dl  Riven kokos

1dl  Solrosfrön
0,5dl Linfrön
0,5dl Sesamfrön
1msk Kanel
2dl Vatten

2 msk Honung
1msk  Rapsolja


Sätt ugnen på 225 grader.
Blanda ihop alla ingredienser, häll på vatten och rapsolja, rör om och lägg i en långpanna. Låt vara i ugnen ca 20 minuter, men se till att ta ut den och rör om då och då.


Visst ser den lite... smulig ut? Men det kanske krävs stora mängder socker för att den ska bli som Start?



Resultat och utvärdering:



Den smakar nyttigt. Jag hade föredragit mer nötter och honung, och mindre rågflingor (hårda rackare det där!). Kanske även dinkelpuffar och Special K för att få lite luftig krispighet. Men visst, äter man den med fil och sylt är den okej.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar