måndag 24 januari 2011

Kaksugen

Jag är så himla sugen på sega kakor...
Jag tror jag ska överraska mig själv och min omgivning med att baka snart!

Hittade den här bloggen men ett recept som låter gott: http://frostrosor.blogspot.com/2010/11/tefatstora-sega-chocholate-chip-cookies.html

Tefatstora, sega chocholate chip cookies, 15 stora kakor
Lite drygt 4 ½ dl vetemjöl
½ tsk bikarbonat
½ tsk salt
150 gram smör
½ dl råsocker strö
3 ¼ dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
1 ägg
1 äggula
200 gram hackad choklad (Jag använde 100 gram mjölkchoklad och 100 gram mörk choklad)

Smält smöret. Rör ihop smör, råsocker och strösocker i en skål. Häll i vaniljsocker, ägget och äggulan och vispa ihop allt så det blir lite lätt och fluffigt. Blanda mjöl, bikarbonat och salt i en annan skål. Tillsätt mjölblandningen i smör-och äggblandningen och rör ihop. Obs! Rör inte för länge bara så att det blir blandat. Hacka chokladen och rör ner den i smeten. Lägg kakdegen i högar på en bakplåtpappersklädd plåt. Det får plats med 5 kakor på en plåt. Se till att du sprider ut de ordentligt. Grädda kakorna på 175 grader i cirka 15 minuter, tills kanterna fått lite färg. Grädda inte för länge, annars mister sin seghet! Låt de färdiga kakorna svalna på ett galler!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar